Közlekedési energiaigényünk nagy szerepet vállal jelenlegi károsanyag-kibocsátásunkban, és ennek radikális csökkentése nagy kihívásnak tűnik. Felmerül az energiahatékony belső égésű motorok, a párhuzamos hybrid járművek lehetősége, azonban ha kicsit merészebbek vagyunk és feltesszük az elektro-mobilitás, az elektromos autók lehetőségét, járműveinket rögtön a megújulók szolgálatába állíthatjuk.
Az E-mobilitás szerepe a település szintű energetika területén
Az akkumulátoros energiatárolás mindenki számára jól ismert, a megújuló energiákhoz gyakran kapcsolt rendszer. Amikor egy település, energiaellátó rendszer elér egy bizonyos szintet a megújuló energiák alkalmazásában, bizony annak már komoly energiatárolási igényei is vannak. A település szintű energetika kérdéskörei közé tartozik így mindenképpen az energiatárolás, mint a megújuló energiák nagy arányú felhasználásának egyik feltétele.
De képzeljük el először kicsiben:
Napsütéses hétvégi nap Magyarországon, Öko Feri grillezik a családdal a kertben, miközben a ház tetején lévő napelemes rendszer vígan termeli a villamos energiát. Mivel a család eközben kevés fogyasztót használ, jelentkezik “fölösleges” megújulós villany. Öko Feri számított erre, ezért elektromos autóját a hálózatra kötve hagyta (természetesen egy oda-vissza irányra képes töltővel), így a “fölösleges” villany az elektromos autó akkumulátoraiba vándorol.
Ott is marad mindaddig, amíg el nem jön az esti rangadó a televízióban. Ekkor már nem termel a napelemes rendszer, viszont az elektromos autó akkumulátorában tárolt energia könnyedén felhasználható az épület villamos energia igényének fedezésére.
Ugyanez település szintű energetika rendszereiben is megvalósítható, amennyiben elegendő számú elektromos autó és ezáltal tároló-kapacitás jelentkezik a hálózaton. Ezt felismerve a település energiaellátásának tároló kapacitás igénye és annak költsége jóval lecsökkenthető az elektro mobilitás terjesztésével.